TOPlist

Recenze na demo BINLÁDINOVA KOUZELNÁ FLAŠKA

zdroj: Nové ústecké přehledy, leden 2005

číst článek (na stránce dole)

KOMENTÁŘ K RECENZI

autor: Ája (Arashit), březen 2005

Na jaře roku 2004, přesněji řečeno v dubnu, spatřilo světlo světa naše první promo-demo „Binládinova kouzelná flaška“. Ihned po vydání bylo toto mini cédé věnováno šéfredaktorovi ústeckého (rádoby) kulturního plátku Nové ústecké přehledy (dále jen NÚP) a čekalo se na zhodnocení v rubrice „demorecenze“. Již dopředu nám bylo jasné, že nic pozitivního očekávat nelze, neboť naše kapela nepatří mezi „vyvolené“ (vy zasvěcení víte, která bije a ti ostatní by to měli poznat z následujících řádků): Recenzent bude tedy mít přesné instrukce, jak by mělo hodnocení vyznít.

Plni očekávání, že další hudební snaživci dostanou (opět jednou) příležitost, jsme procházeli stránky překlepů (NÚP), jenže se nic nedělo. Mezitím jste si mohli v již zmíněné recenzní rubrice přečíst chválu na novou desku Vladimíra Mišíka & ETC... Nic proti této legendě, ale napadají mne 3 následující otázky: 1) Vydává interpret takového jména ještě pouhé demo snímky? 2) Je snad Mišík ústeckým hudebníkem? 3) Jedná-li se o NÚP, proč nemapujeme především scénu ústeckou ?! Odpovědi se nám dostalo na prvním díle festiválku Shock For People, který proběhl v sále restaurace „U Fírů“ v Božtěšicích, jsa poctěn přítomností několika zástupců redakce NÚP. Zde nám bylo jedním z pisálků s výrazně barevnou lebkou (kterému jsme netipovali více než 16 let) řečeno, že naše cédéčko stejně nikoho nezajímá a že on, ani nikdo jiný z nich, takovou muziku neposlouchá. Po naší reakci, zdali by dotyční neměli podávat nezávislé a objektivní informace bez ohledu na vlastní vkus nám odpověděl, že si to přečtou stejně tak 3 lidé a kvůli tomu nemá smysl jakoukoli recenzi psát. Nu což… Vzhledem k tomu, že NÚP žijí z finanční podpory města a tím tedy z peněz daňových poplatníků (k nimž my všichni z kapely patříme - a že nepřispíváme zrovna malou částkou, že) by snad náš projekt měl mít rovněž nárok. Ale asi ne... NÚP jsou holt značně drahým hajzlpapírem, byť musíme uznat, že za komunistů nebyl žádný… Další pokusy o kontakt jsme tedy vzdali. Snad jsme se i modlili (poté co jsme poznali část osazenstva redakce) aby naše demo v těchto rukou raději neskončilo.

Uplynulo téměř ¾ roku a já jsem se připravovala na zkoušku z matiky. Požádala jsem Jindru z Kristýny o konzultaci. Sraz byl v hospodě „U zlaté medaile“. Jindra ještě nezanevřel a měl s sebou lednový výtisk NÚP (od nového roku Nové lepší ústecké přehledy), protože pro nás už je to od jisté doby zbytečně vyhozených patnáct korun. A na co jsme v nich nenarazili: Po ¾ roce zde byla otištěna recenze na naše skromné dílo. Ačkoli jsme všichni článek přečetli, nikdo z nás nepochopil, co chtěl autor vlastně říci... Bylo nám nicméně jasné, že pozitivní to určitě nebude.

Pomíjím skutečnost, že prvních pět řádků se vůbec netýká našeho demáče a čtu dále. Samozřejmě nechybí porovnání s ústeckými punkovými kapelami (jak také jinak, když v samém čele celých „novin“ dřepí starej pankáč) jakožto i s undergoundovými rebely. A zde mi na mysli vytanula další otázka: Může být někdo, o kom je pravidelně 3x do měsíce otištěn článek vůbec ještě řazen mezi underground? Plně si uvědomujeme, že nejsme žádní skvělý muzikanti, ale hodnocení textů mne fakt dostalo. S ohledem na to, že pocházejí z pera pana Dr. Beránka, kterému pisálek nesahá ani po podrážku svých sešlapaných kanad, je to opravdu trochu moc. Jak dlouho bude muset naše kapela vysvětlovat jednostranně zaměřeným multifarbenkopfům, že texty postrádají vážnost a oduševnělost zcela úmyslně? Kdo nevěří, může si porovnat texty Kristýny a Arashitu, které (zatím ve většině případů) spojuje stejný autor. Existuje jeden jediný jinotaj, který kapela použila v případě „Blues podvedeného chlapečka“ a soudruh recenzent na to ihned skočí… My samozřejmě víme (protože naše znalosti sahají i za hranice punku) jak vypadá klasické blues, ale ví to kritik sám? Stručně řečeno: blues = nářek, bol, prostě teskná píseň a to určitě BPCH je. V případě písničky „Na veřejnym záchodce“ netušíme vůbec, co měl autor namysli - zřejmě už byl značně vysílen několika špeky a nadstartadním zapojením intelektu. A co se týká celkového závěrečného shrnutí: Subjektivně si myslím, že naše písničky jsou různorodé, stylově odlišné a tím pádem by nemusely nikoho nudit, což se o punku, který bývá obvykle monotematický a zahrán v univerzálním rytmu, říci nedá. Ale to je samozřejmě o vkusu každého jednotlivce… Celá tato zkušenost pro nás budiž ponaučením: Příště si necháme cédéčko vyhnojit od někoho, kdo se nebude stydět říci na rovinu, že „tahle muzika stojí totálně za hovno“ a nebude se snažit o to samé v rozsáhlých intelektuálních pollucích.

Hodnocení zvuku, dizajnu (jak fonetické) a výpis členů kapely chybí mimochodem úplně...

KOMENTÁŘ K RECENZI (Jedná se o zamyšlení nad posledním vývojem kolem NUP, které se od nového roku nechají prezentovat jako "lepší")

autor: Jirka Beránek, březen 2005

Logika věci mi velí poněkud se zadumat nad nad smyslem NÚP: Bude-li vývoj pokračovat stávajícími chodníčky, dočkáme se nejspíše sukcese NÚP – NLÚP – NJLÚP – JNÚNÚP (pro méně chápavé – Nové ústecké přehledy, Nové lepší ústecké přehledy, Nové ještě lepší ústecké přehledy, Ještě novější úplně nejlepší ústecké přehledy…). Jenže co dále? Stoupající počet hlásek v názvu nic nezachrání a protože vrcholu již bylo dosaženo, mohou následovat jedině NÚONHP, tedy Nejnovější ústecké o něco horší přehledy a výsledkem by pak mohly být ZÚP – Zrušené ústecké přehledy, což je v našich končinách zbožným přáním každého normálního muzikanta. A nyní ke zmíněné recenzi (či spíše recesi):

Páně Bejkovcův odstavec působí zdánlivě kladným dojmem; každý kdo umí číst mezi řádky si ale jistě povšimne bohorovného despektu, který z kritiky čiší. A to je zřejmě to, co Alenku urazilo. Buďme nicméně objektivní - ať se to někomu zamlouvá, či ne, Arashit je svým způsobem moje zásluha a nesu za něj plnou zodpovědnost. Pokud se tedy někomu nezamlouvají texty,  muzika nebo smysl existence projektu, je to můj problém - a že ho kurva ustojím - nikoli problém kapely. Arashit ve velké většině případů (a to takřka bezchybně) reprodukuje pouze to, na čem jsme se kolektivně dohodli. Přítel recenzent prokázal relativně dobrou znalost mateřštiny, za což si jistě zaslouží pochvalu; obsah kritiky je nicméně plytký, až hovnoříkající – a to už si laskavý čtenář nepochybně uvědomil. Příště více invence, milý pane kolego !!!

A JAK TO POKRAČOVALO
autor: Ája, 11.5.2005

Takže jen velmi stručně. Jednak trpím závažným nedostatkem času, taky mám úplně jiný starosti a dle názoru většiny je navíc tato debata stejně pod mojí úroveň. Zde tedy pouze heslovitě pár postřehů:

Duben 2005 - Výše uvedená reakce otištěna v dubnovém číslu NUP. Pod článek umístěna MOJE e-mailová adresa, která součástí článku není. Prý jim to NĚKDO poslal. Co z toho vyplývá: Doporučuji redakci prostudovat tiskový a autorský zákon a hlavně se jimi řídit.

Na základě skutečnosti, že NUP otiskli článek bez mého souhlasu navštěvuji redakci. Zajímám se o e-mail, ze kterého jim reakce byla doručena. Neznámým se ukazuje býti p. Bejkovec. Otázka: Neměl by být uveden pod článkem jako editor namísto mého e-mailu on?

Květnový výtisk NUP, ve kterém se objevila reakce "potrefené husy". Takže vzkaz pro Barbyho:

1) Vzhledem k tomu, že článek jsem nenechala otisknout já, patří tedy reakce především p. Bejkovcovi.

2) Děkuji Barbymu za potvrzení mého článku. Jeho výrok: "tento typ hudby nevyhledáváme" je pouze opisem "tahle muzika nás nezajímá", což jen umocňuje mé tvrzení. Jinak do záležitostí NUP vidím rozhodně více nežli NUP do záležitostí naší kapely. O tom mě nedávno v hospodě u společného stolu přesvědčil samotný Fred, který ani neví, ve kterých kapelách se vlastně angažuju. Hlavně, že tedy ví, co hrajeme a jak. Mimochodem, kolikrát jste Arashit vlastně slyšeli naživo?!

Tímto považuji celou záležitost za uzavřenou.

31.03.2008 09:33:34
slamova.alena